tindaya

Om iets beter te begrijpen wat Chillida bedoelt met het begrip ‘ruimte’, en voordat ik een tekst van hem citeer, is het verhelderend om een artikeltje te lezen uit de Guardian, van 20 januri 2011. Het luidt als volgt:

Een omstreden, kunstmatige grot zal geboord worden in de magische berg Tindaya op Fuerteventura, een van de Canarische eilanden, nadat de autoriteiten hebben besloten door te gaan met een project van de - inmiddels overleden - beeldhouwer Eduardo Chillida, ondanks bedenkingen van milieuactivisten.
tindaya2Een enorme rechthoekige grot, met zijden van 40 meter, zal gegraven worden binnen de berg die sinds heugenis vereerd wordt door de inwoners van het stoffige, barre eiland ten zuiden van Lanzarote. Ongeveer 64.000 m3 rots zal uit de berg genomen worden, die uit een dor landschap in het noorden van het eiland oprijst, om te creëren wat Chillida zijn ‘monument voor tolerantie’ noemde.
Chillida wilde bezoekers de immense ruimte laten ervaren. Het dak van de grot zal zo hoog zijn als de Turbine Hall waarin nu de Tate Modern in Londen is gehuisvest. De vloer zou een half dozijn tennisvelden beslaan.
“De sculptuur is bedoeld als een monument voor tolerantie en een kunstwerk voor het  Canarische volk,” schreef Chillida voor zijn dood. “Ik wil niet dat het een scheiding veroorzaakt of als een steen wordt gesmeten in politieke gevechten die ik niet begrijp en waar ik ook niet in betrokken wil raken”.
De weduwe van Chillida, Pilar Belzunce, tekende deze week een contract om de rechten van het project af te staan, zodat een stichting kan worden gevormd die het project gaat behartigen.
De president van de Canarische eilanden, Paulino Rivero, zei dat het ‘kwaliteitstoerisme’ zou aantrekken. De regionale regering wil het project aanbesteden aan particuliere bieders. Het zal de winnende partij toestaan gedurende 15 jaar entree te heffen bij de bezoekers. De regering heeft uitgerekend dat als slechts de helft van de touristen van Fuerteventura € 8,- betalen, het project binnen 12 jaar is terugbetaald, volgens de plaatselijke krant van Tenerife La Opinión.
Er is nu al 25 miljoen uitgegeven aan mijnbouwconcessies, en sommigen waarschuwen nu al voor  corruptie.
“Wij willen iedereen herinneren aan de enorme historische en ecologische waarde van de berg Tindaya, en de risico’s die diet project met zich meebrengt, zeiden leden van de protestbeweging, die claimen dat het project niet alleen het milieu zal beschadigen, maar ook nog eens 217 prehistorische rotsschilderingen in de omgeving. Ben Magez zei dat hij wilde praten met de familie van Chillida, die dit jaar zijn verliesgevende museum sloten in de noordelijke Baskiese stad Hernani, om ze te doen afzien van het project.
Zie: http://www.guardian.co.uk/world/2011/jan/20/eduardo-chillida-tindaya-fuerteventura

tindaya3In Art of This Century (2000), ‘Sculptors Talking - Caro-Chillida’ staat als inleiding voor het gesprek over ‘ruimte’:
Als Tindaya een holle berg moet worden, zal het contrasteren met de massiviteit van Chillida’s werken in ijzer en staal. Iedereen die ooit betrokken was bij een tentoonstelling van Chillida weet dat zelfs op bescheiden schaal zijn ijzeren en stenen werken een formidabel gewicht hebben.
(wordt vervolgd)

1000 Resterende tekens