Mors en Belleman aardappelsorteermachineBelleman en Mors 'aardappelsorteermachine'Zaterdag 28 juli a.s. is er weer een spetterende performance van het kunstenaarsduo Belleman en Mors. Plaats van handeling: "Het Alkmaars Kasteeltje", Zilverstraat 3 in Alkmaar.  Aanvang 15:00uu. Dit keer wordt het publiek op aangename wijze bij het project betrokken en u krijgt de kans deel te nemen aan een tentoonstelling die enkele weken later wordt geopend in de Kunstuitleen Alkmaar.

Er is de afgelopen twee jaar een proces ontstaan van elkaar opvolgende activiteiten, waarover Mandarte al een aantal keren heeft gepubliceerd. Hier volgt een deel van Mandartes publicatie bij de performance MEN AMOR van Belleman en Mors op 25 maart 2007
1 Schoonheid  
De grens  

Zoals we allemaal weten wordt het echt spannend bij de grens. Vroeger, toen ik voor het eerst met mijn ouders mee mocht naar het buitenland, fantaseerde ik over de supergrote oren, die de koeien in Duitsland zouden hebben. En hoe dichter we bij de grens kwamen, des te ongeduldiger werd ik, om het wonder van over de grens te kunnen aanschouwen. Vandaag heb ik eindelijk weer zoiets beleefd: de versteende aardappelen uit Bretagne maken meer herrie dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.   
Kunst en geschiedenis  

Ook in geval van de beeldende kunst, wordt het echt spannend bij de grens. Die grens wordt gevormd door de vraag: waarom is dit kunst? En het antwoord wordt bepaald aan de hand van wat we vroeger kunst vonden. Dat is niet zonder reden. De reden is dat kunst nooit zomaar uit de lucht komt vallen. Ook kunst is in geschiedenis gebed, en zowel Belleman als Mors kennen   Leonardo da Vinci, Guido Reni, en Anselm Kiefer. Belleman en Mors kunnen zich niet onttrekken aan hun kennis van de geschiedenis van de kunst. Honderd procent originaliteit bestaat niet.  
Oprekken  

Nu is het aardige van kunstenaars, dat ze niets liever doen dan de grens opzoeken. Als het aan hun ligt, rekken ze de grens een eindje op, en wel zo dat terwijl ze er toennet nog buiten stonden, ze er nu binnen in zijn. “Zie je wel, ik zei het toch, het is wél kunst!” Of, nog beter, “kijk nou uit, wat wij hier doen is net een beetje méér kunst.” Mors en Belleman vormen hierop geen uitzondering. Kan kunst wel kunst zijn, als het niet als kunst bedoeld is? Of wordt kunst vanzelf kunst, als het uit kunst voortkomt? Wat zijn de regels van de kunst?
Belangstelling? Stuur even een mailtje met als titel Belleman en Mors en ik mail u de teksten en foto's in PDF formaat.
 

contact

1000 Resterende tekens