Keloid150   ‘Ik begin met een alledaagse ervaring’ schrijft Alva Noë in zijn boek Varietes of Presence. ‘Je gaat naar een kunstgalerie en je kijkt naar een kunstwerk in een onbekende stijl van een kunstenaar die je niet kent. Het gebeurt, soms, in een situatie als deze, dat je het kunstwerk vlak vindt, of  ondoorzichtig. Je snapt het niet. Het is ondoorgrondelijk.’
‘Maar je geeft het niet op. Je kijkt nog intenser; misschien heb je in je herinnering een beeld dat er enigszins op lijkt. Je leest de titel en dat geeft je al een idee. Je hoort toevallig hoe iemand in de galerie commentaar levert over het kunstwerk - bijvoorbeeld over hoe het gemaakt is. Of misschien ben je met een vriend en praat je er over wat er in het kunstwerk zit’.
Unintentionally Keloid
(Onopzettelijk
littekenweefsel)
Berlinde De Bruyckere
was/epoxy/hout/ijzer/
leer/touw/stro
115 x 55 x 65 cm
Museum Beelden aan Zee
  ‘Nu kan er iets heel opmerkelijks optreden. Het werk gaat voor je open; het ontsluit zijn gezicht voor je; je kunt er nu naar binnen kijken en zijn samenstelling waarderen. Het kunstwerk is nu aanwezig voor jou als betekenisvol’.
Keloid r150   ‘Er zijn twee punten die dit fenomeen van belang maken. Op de eerste plaats, dat ondanks dat jouw ervaring van het beeld is gewijzigd, het beeld zelf niet is veranderd. Het heeft niet meer (of minder) samenstelling dan het had toen je het voor het eerst zag. Dus, als er al een verandering is, is het een verandering in jou zelf, of misschien, in je situatie’.
     
KeloidDet 1   ‘Op de tweede plaats, wat er ook voor verandering in jou heeft plaatsgevonden, die verandering is niet zuiver subjectief. Het is niet alsof wat er gebeurd is, dat je nu anders kijkt naar wat je ziet of er anders over denkt. De verandering die heeft plaatsgevonden maakt het je mogelijk waar te nemen, in het kunstwerk, wat je daarvoor niet kon waarnemen’.
     
KeloidDet 2   ‘Er is een woord voor die verandering in jou die het mogelijk maakt  waar te nemen wat daar voor je is: het heet “begrijpen”. Het kunstwerk wordt zichtbaar door je begrip. Begrip stelt ons in staat om waar te nemen, feitelijk, in het kunstwerk, wat we daarvoor niet konden waarnemen’.
     
KeloidDet 3   Hier wordt al betoogd hoe we dit kunstwerk van Berlinde De Bruyckere kunnen benaderen: door ons open te stellen voor wat we zien (‘je geeft niet op’), woorden te gebruiken voor wat we zien (‘je hoort toevallig commentaar’) en taal te gebruiken om ons kijken om te zetten in woorden (je praat met een vriend(in)’). We zullen het in de komende weken gaan doen, om te onderzoeken of het inderdaad begrijpelijk wordt, en of dat dan weer ons waarnemen vergroot.
     
No Alexi Worth   Alva Noë is een jonge filosoof die zich omstandig bezighoudt met het woord ‘aanwezigheid’. Hij blinkt uit in een helder woordgebruik en begrijpelijkheid, die het niet nodig maakt eerst een hele school filosofen te lezen. We zullen hem nog vaker tegenkomen.
Op de omslag van zijn boek staat dit schilderij van Alexi Worth, van twee handen die drie aanzichten van een vrucht vasthouden.
Pyramid (Yellow) 2008
Alexi Worth
Olieverf op doek
46 x 61 cm
DC Moore Gallery
  Scheveningen, Museum Beelden aan Zee
(ook toegankelijk met museumjaarkaart)
Nu te zien als onderdeel van ‘Nieuwe Vangst. Aanwinsten van de laatste vijf jaar’.
     

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen