En dan gaat het in de kunst ook nog eens om gezonde moeders en gezonde baby’s, die samen een nieuw leven tegemoet gaan. Vooral als het om de geboorte van Maria gaat, die tenslotte later zelf zal bevallen van de belangrijkste zoon uit de kerkgeschiedenis. Tijden en milieuverschillen treden aan de dag bij het vergelijken van de diverse geboortescènes. Maar ook veel overeenkomsten, zoals het wassen, het afdragen van linnengoed door een geopende deur, het vullen van een bad. En natuurlijk de afwezigheid van de man…
![]() |
Geboorte van Maria 1365
|
|
![]() |
Geboorte van Maria 1486-90 Domenico Ghirlandaio Fresco Florence Santa Maria Novella Tornabuonikapel |
|
![]() |
Vasari beschrijft dit tafereel als volgt: ‘Het tweede tafereel verbeeldt de geboorte van Onze-Lieve-Vrouw, met grote zorg gedaan; onder de verschillende opmerkelijke dingen die Domenico hier tot stand bracht is er, in het perspectivisch weergegeven gebouw, een raam waardoor er licht valt in het vertrek, hetgeen de toeschouwer misleidt. Bovendien bracht hij hier enkele vrouwen aan die - terwijl Anna in bed ligt en een aantal dames op bezoek heeft – heel voorzichtig de Madonna in bad doen: de een brengt water, een ander zorgt voor de windsels, de een doet dit en de ander weer iets ander iets anders, en terwijl elk zich aan haar taak wijdt, is er een vrouw die het kindje op haar arm draagt en het aan het lachen maakt door gezichten te trekken, met een vrouwelijke gratie een dergelijke schildering werkelijk waardig, nog afgezien van de vele andere uitdrukkingen in alle verschillende figuren.’
|
|
![]() |
Geboorte van Maria begin 15e eeuw |
|
|
En een van de mooiste: |
||
![]() |
De geboorte van Maria Duitse school ca. 1520 olieverf op paneel 110 x 97 cm Den Haag, Mauritshuis |





Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties