Voor de derde keer op Artzuid: de Japanse kunstenaar Yoshitomo Nara (Japan 1959).
Dit keer met een beeldengroep.
Een uitvergroting van een groepje beelden zoals je die in Japan overal ziet,
langs straten, in parken en op begraafplaatsen.
Geen letterlijke kopie maar naar de werkelijkheid als inspiratie.
Als je ooit in Japan bent geweest is de beeldengroep van Yoshitomo Nara onmiskenbaar Japans. De beelden op hun sokkels staan zo opgesteld, als talloze beelden in Japan van Boeddha’s en Shinto-geesten, als paddenstoelen die spontaan uit de grond omhoog komen, de verbinding tussen natuur en mens.
Brons zoals in de beeldengroep op Artzuid wordt voor de Boeddah’s en geesten vooral gebruikt wanneer hun afmetingen groter zijn. |
||
De dame rechts voor het beeld is 156 cm groot. Het beeld zelf is 236 cm hoog, 154 cm breed en 91 cm diep. |
||
Long tall peace sister is gemaakt van brons met een laagje urethaan: ‘een chemische verbinding ergens tussen rubber en kunststof’ (1) |
||
![]() ![]() |
||
|
||
Deze Lange Grote Vredeszus heeft geen lichaam. Haar hoofd heeft nauwelijks de vorm van een hoofd. Het beeld is een opeenstapeling van symbolen: het haar is geen haar, de ogen zijn geen ogen, de wangen niet, de mond niet, de wenkbrauwen niet, de bloemen niet en de stempels niet. Zelfs het hoofd is niet gevormd als een menselijke schedel, het is een schema, geen afbeelding. |
||
![]() |
||
Symbolen moet je kunnen lezen. Japan is bekend om zijn manga stripverhalen die regelmatig uitmonden in tekenfilms- en series: de anime. |
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
Symbolen zijn elementen waardoor mensen elkaar begrijpen en kunnen ervaren hoe de ander denkt en voelt. De stijltekeningen van Yoshitomo en Manga zijn daarvan een voorbeeld voor de Japanse cultuur, maar maken ook op een intuïtieve manier verbinding met de Noord-Amerikaanse en Europese cultuur. Dat is opvallend, des te meer omdat de Japanse cultuur steeds populairder wordt, na bijna de hele twintigste eeuw door een groot deel van de Amerikanen verafschuwd te zijn. |
||
Zonder de titel van het kunstwerk begrijpen wij al dat dit beeld over een meisje gaat, dat ons vrolijk en onschuldig met grote ogen aankijkt, met een glimlach. Maar achter haar ogen gaat een onleesbaar bewustzijn schuil, dat die onschuld tegenspreekt. De titel bestempelt haar tot zo’n meisje dat te pas en te onpas het v-teken maakt, waarmee zij aangeeft tot welke maatschappelijke groep zij behoort. |
||
Als u op de plaatjes hieronder klikt, ziet u een vergroting |
||
Eindnoten en fotoverwijzing (1) Wikipedia (2) De grote grondlegger van de manga is Osamu Tezuka, die na 1946 als eerste honderden manga's en anime maakte en het genre met titels als 'Astroboy' (Tetsuwan Atomu) sterk populariseerde. Beïnvloed door tekenaars uit de Disney-stal en de soepele, 'grote-kinderogenstijl' van Amerikaanse tekenfilms als Betty Boop kregen zijn personages vaak ook deze fysieke kinderhoofd-trekken mee. (3) Foto’s © "www.yoshitomonara.org", the website of "YOSHITOMO NARA The Works. https://www.yoshitomonara.org/en/catalogue/YNF7660/ Alle overige foto's ©Mandarte. |
Abonneren
Rapporteer
Mijn reacties