logo mandarte750"Een esthetische beschouwing van kunst schiet tekort, omdat ze het zwaartepunt
bij de beleving van de beschouwer of schepper legt en niet bij de waarheid, die
haar onderkomen in het werk zoekt." - Gerard Visser, Heideggers vraag naar de techniek, p.152

  • Home
  • Weblog
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

kom voor matchathee
kom voor matchathee

Anoniem - Japanse theekom

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Originele Japanse Match-thee kom (2023)

Anoniem

Gegevens
Geschreven: 15 maart 2025

Lees meer: Anoniem - Japanse theekom

Lieve Hakkers - Undressing of fictional wings | 2023
Lieve Hakkers - Undressing of fictional wings | 2023

Koninklijke prijs vrije schilderkunst 2025

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

1 van de 3 Prijswinnaars

Lieve Hakkers
Undressing of fictional wings 2023<>inkt, oliepastels en tempera op doek, 140 x 150 cm.
(Foto Mandarte)

Niek Hendrix van ‘Lost Painters’, altijd een betrouwbare aangever als het om schilderkunst gaat schrijft:

De prijs van deze editie gaat naar Taqwa Ali, Eniwaye Oluwaseyi en Lieve Hakkers.
Hoewel de lijst van 15 genomineerden op Jesse Fischer, Marilyn Sonneveld en Thijs Seegers na nieuw is, lijken de voorkeuren van de vorige editie voortgezet te zijn. Er is een nadruk voor het persoonlijke. Of dat nu in de expressionistische penseelstreken zit of de biografische onderwerpen en situaties maakt niet zo heel veel uit. Het zijn stuk voor stuk vertaalslagen van strikt persoonlijke motieven, anekdotes, gevoelens, ingevingen en fantasieën, vertaald naar iets dat je een schilderij zou kunnen noemen. Want ook daarvan is het lang niet altijd vanzelfsprekend dat het verf op doek moet zijn.

En gewoontegetrouw levert Niek bij zijn commentaar een beeldverslag.

Gegevens
Geschreven: 08 maart 2025

Lees meer: Koninklijke prijs vrije schilderkunst 2025

Rien Bekkers Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers Macbeth & Lady Macbeth

Rien Bekkers in het Westfries museum: TIME

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels. 
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. 
Kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de derde aflevering:

Macbeth & Lady Macbeth
Rien Bekkers

Westfries Museum Hoorn

Gegevens
Geschreven: 01 maart 2025

Lees meer: Rien Bekkers in het Westfries museum: TIME

Asya Kozina - Mozart Trio

Asya Kozina – Sculptuur op je hoofd

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels. 
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. 
Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de tweede aflevering:

Mozart Trio
ASYA KOZINA

Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, in de gang van receptie naar Sepehr.

Gegevens
Geschreven: 22 februari 2025

Lees meer: Asya Kozina – Sculptuur op je hoofd

Sepehr Maghsoudi - TIME

Sepehr Maghsoudi – TIME

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

Het Westfries Museum in Hoorn toont drie eigentijdse kunstenaars, die hun fascinatie delen voor nieuwe mode, in de wondermooie tentoonstelling TIME. De oude panden van het museum zijn gestript en leeggemaakt voor de komende renovatie en tonen nu hun leeftijd: gescheurde muren, scheefgezakte vloeren en losgeraakte 17e -eeuwse tegels. 
In deze oude huid verblijven nu prachtig aangeklede etalagepoppen, in eigentijdse kostuums, die in deze atmosfeer mode uit het verleden verbinden met nieuwe creaties. Sepehr Maghsoudi herinnert aan de sjah van Perzië en diens voorgangers, Asya Kozina maakt uitbundige papieren pruiken naar de Barok en kostuumontwerper Rien Bekkers ontwerpt sprankelende kleding uit de eeuw van Rembrandt. Dit is de eerste aflevering:

TIME
Sepehr Maghsoudi

Westfries Museum Hoorn,
Begane grond, naast het ijdelijke atelier van Sepehr.

Gegevens
Geschreven: 15 februari 2025

Lees meer: Sepehr Maghsoudi – TIME

Minions stelen de Mona Lisa

Mona Lisa model voor selfies?

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Lisa del Giocondo
Leonardo da Vinci
c. 1503–1506, misschien doorgewerkt tot c. 1517
Olieverf op populieren paneel
77 cm × 53 cm
Parijs, Louvre

Heel de wereld is blij dat het schilderij weer op zijn plek hangt.

Het was immers gestolen, door de minions, tijdens de openingsceremonie van de Olympische spelen in 2024 in Parijs!

Gegevens
Geschreven: 08 februari 2025

Lees meer: Mona Lisa model voor selfies?

Audrey Large, Metabowl #6

Audrey Large, Metabowl #6

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Uit de serie Implicit Surfaces
Metabowl #6, 2019
Audrey Large (1994)
Fused Deposition Modeling (FDM)
3D Print in iriserend polyactide (PLA)
 35 x 45 x h 66 cm
Coll. Stedelijk Museum Amsterdam

Nilufar Gallery (Milaan)  limited edition of 7 pieces + 2 AP

 

Gegevens
Geschreven: 29 januari 2025

Lees meer: Audrey Large, Metabowl #6

Igshaan Adams: Nama Stap

Igshaan Adams: Nama Stap

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Nama Stap  2023
Igshaan Adams (Kaapstad 1982)
Textiel, metaal, kunststof, glas, schelpen, verf.
400 x 690 cm

(Stedelijk Museum Amsterdam, oudbouw
1e verdieping westzijde, zaal 1.4)

Een heel goede reden om naar eigentijdse kunst te kijken, is haar streven om door unieke werken onze tijdgeest te vangen.
Hoogst genoteerd is onze zorg om het behoud van de aarde, met daarin verweven het besef van de noodzaak van biodiversiteit.
Is iets daarvan in dit werk te zien?

Gegevens
Geschreven: 23 januari 2025

Lees meer: Igshaan Adams: Nama Stap

Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction

Iris Kensmil - Mungayende

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Munganyende Hélène Christelle 2021
Iris Kensmil
Olieverf op doek 190 x 145 cm
Stedelijk Museum Amsterdam

Het portret maakte me nieuwsgierig naar wie Munganyende is.
Ze startte het vak Beyoncéologie.
Iris Kensmil schildert haar als zelfbewuste, zwarte vrouw.
Een buitengewoon portret.

Gegevens
Geschreven: 17 januari 2025

Lees meer: Iris Kensmil - Mungayende

Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction

Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Miriam Cahn in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Ik zag er tegenop na alle berichten maar ging er toch heen.
Het is geen feest, deze tentoonstelling, maar Cahn zegt zelf: wie zegt dat kunst aangenaam moet zijn?
Dat is een uitnodiging om zelf te gaan kijken.

U kunt er nog heen t/m 26 januari 2025.

Gegevens
Geschreven: 09 januari 2025

Lees meer: Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction

Zanele Muholi - Somnyama IV, Oslo

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Aan het eind van mijn artikel over de sculptuur van William Kentridge[1] beloofde ik terug te komen op de foto's van Zanele Muholi.
Dat doe ik dus vandaag. De foto is te zien in de tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren.

De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren is over een week voorbij. U kunt er nog heen t/m 12 januari 2025.

[1] Zie ook: William Kentridge in My World

Gegevens
Geschreven: 04 januari 2025

Lees meer: Zanele Muholi - Somnyama IV, Oslo

Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren

(Leestijd: 13 - 26 minuten)

The Brilliant, 2019
Ugo Rondinone (1964 Brunnen, Zwitserland)
bluestone, stainless steel, and concrete
44 cm × 150 cm × 23 cm (sculpture), 65 cm × 33 cm × 65 cm (pedestal)

Gegevens
Geschreven: 27 december 2024

Lees meer: Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren

YaYoi Kusama in My World in Singermuseum Laren

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

In het lintdorp hier vlakbij liggen gekleurde pompoenen op de grond, aan de binnenkant tegen het hek voor een grote boerderij. Als versiering. Op het kunsteneiland in Japan, Naoshima, zag ik een enorme gele pompoen met zwarte stippen, vlakbij de haven. En nu, in de tentoonstelling My World in het Singermuseum, ligt er een prachtige, sprankelende pompoen van hoogglanzend roestvrij staal.  De binnenzijde die zichtbaar is door veel zuiver ronde gaten, toont een oppervlak van dieprood, als de beroemde Japanse rode lak. In de steel bovenop wisselen de kleuren om in een rode buitenkant en een zilverglanzende binnenzijde.

Gegevens
Geschreven: 26 november 2024

Lees meer: YaYoi Kusama in My World in Singermuseum Laren

William Kentridge 'Sister box' 2016

William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

(Leestijd: 7 - 14 minuten)

De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren bevestigt mijn verwarring. Er is ongelooflijk veel moois te zien, maar weinig ervan voelt vertrouwd. Geen wonder, er zijn zo’n honderd en zeventig kustwerken uit de hele wereld. En terwijl wij in het tijdperk leven van ‘het verhaal’ herken ik bij veel exotische kunstwerken het verhaal niet. Dus besluit ik in ieder geval de catalogus te kopen, zodat ik straks, rustig thuis, de werken nog eens kan zien en achtergrondinformatie kan proberen te vinden die de werken dichterbij brengen.

Gegevens
Geschreven: 24 november 2024

Lees meer: William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

De denker en ik in de Metro van Parijs

Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Hoe kan ik weten wat ik denk, totdat ik zie wat ik zeg?
Origineel: How can I tell what I think till I see what I say?
Bron: Aspects of the Novel (1927) Ch. 5
E. M. Forster
Engels romanschrijver 1879-1970
Gegevens
Geschreven: 21 november 2024

Lees meer: Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

Signaal 1 en 2 (1961-1964), Gerestaureerd 2024, Carel Visser (1928-2015).

Carel Visser opnieuw bezocht

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Signaal 1 en 2 van Carel Visser zijn op een vreemde plek terecht gekomen, en wel in de oostelijke tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een schrille tegenstelling met de plaats waarvoor ze ooit zijn ontworpen.

"Net als de vormen van het weten construeren politiek en kunst ‘ficties’, dat wil zeggen materiële herschikkingen van tekens en beelden, van de verbanden tussen wat we zien en wat we zeggen, tussen wat we doen en wat we kunnen doen."

(Rancière, Jacques; (2000) Het delen van het zintuiglijk waarneembare in: Het esthetische denken Amsterdam, Valiz 2007,
p. 62 (Oorspronkelijk :  Le partage du sensible, Esthetique et politique (2000) Parijs, ©Éditions La fabrique.)

Gegevens
Geschreven: 14 oktober 2024

Lees meer: Carel Visser opnieuw bezocht

Relatum - Dialogue 2005-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

(Leestijd: 6 - 11 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het derde beeld dat we tegenkomen heet Dialogue.

Het gaat over "relaties"

Daarom vergelijken we Dialogue met het beeld Relatum in de beeldentuin van Kröller-Müller in Otterlo

Ook voor Joep

Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

Kiss, 2023-2024

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het tweede beeld dat we tegenkomen heet 'Kiss".

Het gaat over samen "zijn"

Voor Joep

Gegevens
Geschreven: 21 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

De staf van Titan, Lee Ufan, 2010-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. Bovendien is er net een gerestaureerd dubbelbeeld, Signaal 1 en 2 uit 1964 van Carel Visser geplaatst. Die staan vlakbij een Ufan, aan de oostzijde (de Hobbemakade) van het museum. Van Ufan staat al heel lang een beeld Relatum  in het Kröller-Müller museum. Het is uit 1979-80, beduidend ouder dan de ‘Relatum’-serie nu in Amsterdam. Zowel de Relatum uit 1979 van Lee Ufan als het dubbelbeeld uit 1964 van Carel Visser worden door de musea gecategoriseerd als Minimal Art.

Gegevens
Geschreven: 18 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

Tenant of Culture - Faux Biker, 2022

Tenant of Culture - Slub

(Leestijd: 6 - 12 minuten)

Losnaaien van gehuurde cultuur

Een van de jonge kunstenaars die ik regelmatig volg, is Tenant of Culture. Dat is nauwelijks te vertalen maar betekent zo veel als huurder van de cultuur. Het is feitelijk een pseudoniem voor Hendrickje Schimmel (1990). Zij heeft een tentoonstelling bij Fons Welters in Amsterdam en het is niet haar eerste daar (2).

Gegevens
Geschreven: 11 juni 2024

Lees meer: Tenant of Culture - Slub

Pagina 2 van 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Weblog

  • Artus Quellinus in het paleis
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuin
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1
  • Eugène Dodeigne – Cathédrale
  • Toshitaka Nishizawa - NAVEL OF DARKNESS
  • Emo Verkerk SCHOORSTEENMANTEL
  • Marcel van Zijp - ERSTARRUNG
  • MarliesJVos - MASTERPIECE
  • Anoniem - Japanse theekom
  • Koninklijke prijs vrije schilderkunst 2025
  • Rien Bekkers in het Westfries museum: TIME
  • Asya Kozina – Sculptuur op je hoofd
  • Sepehr Maghsoudi – TIME
  • Mona Lisa model voor selfies?
  • Audrey Large, Metabowl #6
  • Igshaan Adams: Nama Stap
  • Iris Kensmil - Mungayende
  • Miriam Cahn - in die Zukunft – fuck abstraction
  • Zanele Muholi - Somnyama IV, Oslo
  • Ugo Rondinone The Brilliant in My World in het Singermuseum Laren
  • YaYoi Kusama in My World in Singermuseum Laren
  • William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren
  • Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?
  • Carel Visser opnieuw bezocht
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'
  • Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1
  • Tenant of Culture - Slub
  • Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere
  • Porseleinkoorts in Leeuwarden
  • Op Scherp fotorealisme in Utrecht
  • Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES
  • Ted Noten & co. in Museum Jan
  • Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding
  • Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld
  • Ai Weiwei 6 Mijmeren
  • Ai Weiwei 5 Filosofie: Kunst en Maatschappij
  • Ai Weiwei 4 Een zaal vol beroemde werken
  • Ai Weiwei 3 Politiek van jongs af aan
  • Ai Weiwei 2 Spektakel
  • Ai Weiwei 1 Inleiding
  • Janine Melai - Het grote gebaar
  • Beeldrijm Herman Lamers – Henk van Bennekum
  • Carla Rump – Omarming met elfenbankjes
  • Yke Prins – Stillevend Licht
  • Rob Schreefel - Doorkijk
  • Beelden aan de kust van Hoorn (introductie)
  • Yto Barrada en Sol LeWitt in het Stedelijk Museum van Amsterdam
  • Anh Trần in Galerie Fons Welters
  • Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam
  • Outsiders in de Hermitage
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 4
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 3
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1
  • Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl.1
  • Art Rotterdam 2022
  • Lisanne Sloots: Houtskool
  • Het Naakt bij Lucian Freud
  • Karel Appel in galerie Slewe
  • Hokusai Golf van Kanagawa
  • Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden
  • Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters
  • Homo Ludens
  • Hedendaags Stedelijk Amsterdam
  • Harmonie in Orsay
  • Hoog Spel in Venetië
  • Rafaël
  • High Tech Beleven
  • Documenta 13 (2012)
  • promotiedag 2
  • De promotie beleven
  • de bul ontvangen
  • Publiek geboren
  • Geboren !
  • Gé-Karel van der Sterren en de Jeanne Oosting Prijs
  • Gé-Karel van der Sterren
  • Lorenzetti en het goede bestuur
  • China's Tangdynastie
  • Terug naar De Dageraad
  • Giro dell'Arte Milaan
  • Het tweede gebod
  • Goudzwaards Vanitas
  • Eloyans wolf
  • Meer Dageraad
  • Dageraad
  • Met Titel
  • Jodenwoord
  • Beeldbericht
  • Nog meer woord
  • Woorden in het beeld
  • Niet zo mooi
  • Bologna
  • Avercamps ijspret
  • Jan van der Ploeg
  • Florence
  • Kees Goudzwaard
  • Arezzo
  • Venetië-Giro dell'Arte
  • Lily van der Stokker
  • Besluit: Gijs Frieling
  • Ina van Zyl
  • Willem Weismann
  • Evi Vingerling
  • Helen Verhoeven
  • Sarah Verbeek
  • Esther Tielemans
  • Derk Thijs
  • Maaike Schoorel
  • Sanne Rous
  • Thomas Raat
  • Malin Persson
  • Micha Patiniott
  • Jacco Olivier
  • Kim van Norren
  • Pere Llobera
  • Axel Linderholm
  • Aukje Koks
  • Iris Kensmil
  • Bas van den Hurk
  • Lieven Hendriks
  • Carl Johan Högberg
  • Arjan van Helmond
  • Sara van der Heide
  • Claire Harvey
  • Aaron van Erp
  • Koen Delaere
  • Pim Blokker
  • Morgan Betz
  • Tjebbe Beekman
  • Zwei prächtige Brüder
  • Anthony Caro Table Piece Z-94
  • Kunstmarkt Hoorn
  • HMK Encapsulated Stories
  • Sculptuur in spijkerbroek
  • HIERinWest-Friesland
  • James Ensor in Den Haag
  • Voordracht Hoorn
  • Stedelijk Museum Schiedam
  • BTW 19% beeldende kunst
  • Winter 2010
  • Het kindeke Jezus in Toscane
  • Sinterklaas bij Mandarte
  • schreeuwen en fluisteren
  • Kijken met gevoel
  • Kunst en politiek
  • Hoorn Kunstmarkt 2010
  • Art Rotterdam 2010
  • Het voorjaar achter ons
  • Persbericht Den Helder
  • De Culturele Pagina
  • Documenta XII vervolg (6)
  • Documenta XII vervolg (5)
  • Documenta XII vervolg (4)
  • Documenta XII vervolg (3)
  • Documenta XII vervolg (2)
  • Documenta XII (1)
  • Internationale Tentoonstellingen (IT1)