mandarte
  • Home
  • Weblog
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Anh Trần in Galerie Fons Welters

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Galerie Fons Welters maakte naam door zijn kwaliteit om jonge, getalenteerde kunstenaars te tonen terwijl ze nog relatief onbekend zijn.
Ahn Trần is een jonge kunstenares, dit jaar nog resident aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

Het werk van Anh Trần treft me. Er is iets wat me doet blijven staan. Ik weet nooit precies wat, dat blijkt pas als ik er langere tijd naar kijk. Liefst alleen, in stilte, zodat de woorden langzaam kunnen komen. Vroeger noemde ik het schoonheid, in de overtuiging dat het vooral iets moois moet zijn, wat je bij een kunstwerk doet stilstaan. Colleges esthetica verder, weet ik dat ‘schoonheid’ en ‘mooi’ erg vage begrippen zijn. Er is bij mij ook altijd herinnering in het spel, hoe onbewust ook. En eigenheid van de kunstenaar die ruimte laat voor mijn eigen gevoel. Het werk van Anh Trần is voor mij vaag verbonden met dat van Cy Twombly. Anh is niet zo figuratief als Cy, maar haar handschrift is net als bij hem, nadrukkelijk eigen. Beiden schilderen landschappen waar ik naar binnen kan.

Gegevens
Geschreven: 04 november 2022

Lees meer: Anh Trần in Galerie Fons Welters

Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam

(Leestijd: 3 - 6 minuten)

“Anne Imhof krijgt dit najaar de volledige vrijheid om de 1100 vierkante meter grote kelderzaal van het Stedelijk naar haar hand te zetten”, jubelt het Stedelijk Museum.

“Youth”, de installatie in de kelder van het SMA, van boven bekeken, oktober 2022.
(Alle foto’s van de installatie in dit artikel: Mandarte.)

Gegevens
Geschreven: 28 oktober 2022

Lees meer: Anne Imhof in het Stedelijk Museum Amsterdam

Outsiders in de Hermitage

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

(Zie ook het filmpje aan het eind van dit artikel.)

Het museum schrijft: “De tentoonstelling 31553580 obsessie voor nummers en schema’s toont een verlangen naar structuur en logica in de chaotische wereld van ieder mens.”

Gegevens
Geschreven: 20 oktober 2022

Lees meer: Outsiders in de Hermitage

Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 4

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Exchange 2022
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.

Exchange exterieur in Watou tijdens het kunstenfestival 2022

Gegevens
Geschreven: 30 juni 2022

Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 4

Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 3

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

The Exchange 2016
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
16 x 8 x 7 meter, aluminium, glas, plexiglas, hout, bankbiljetten.

Gegevens
Geschreven: 18 juni 2022

Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 3

Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2

(Leestijd: 6 - 11 minuten)

A Permeable Body of Solitude 2012 Interieur
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Museum Kurhaus Kleve (Duitsland), 26 maart t/m 19 juni 2022.

Gegevens
Geschreven: 07 juni 2022

Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 2

Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

A Permeable Body of Solitude 2012
Rob Voerman (1966, Deventer, Holland)
Karton, Hout, Glas, Plexiglas, autofragment, epoxyhars. 3,5 x 3 x 4 m1
Foto's van de opstelling in het Museum Kurhaus Kleve (Duitsland) tijdens de 14e salon van kunstenaars en kunstenaressen, 26 maart t/m 19 juni 2022.

Gegevens
Geschreven: 05 juni 2022

Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl. 2 Deel 1

Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl.1

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Thistle (distel) 2011

Rob Voerman (1966)   
zeefdruk  aquarel en potlood op papier, 198 x 220 cm

 

Rob Voerman realiseert (juni 2022) een nieuw werk in Watou. Op verzoek van de  Kunstenzomer 2022, in Watou, in zuid-west België (curatoren James Putnam en Koen Vanmechelen.

1 reacties
Gegevens
Geschreven: 31 mei 2022

Lees meer: Rob Voerman van 'Thistle' tot Watou 2022 afl.1

Art Rotterdam 2022

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Salons zijn van alle tijden, maar er zijn grote verschillen

Gegevens
Geschreven: 24 mei 2022

Lees meer: Art Rotterdam 2022

Lisanne Sloots: Houtskool

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Lisanne Sloots keert met de tentoonstelling Is getekend: Houtskool na 18jaar terug in Hoorn. Zij heeft zich inmiddels tot een toonaangevend houtskool-kunstenares ontwikkeld. In 2019 publiceerde zij het boek Houtskool , dat een bestseller werd, ook op de kunstacademies..
Het boek opent met een citaat van Maxime Lalanne (1827-1886):

De houtskooltekening is de meester van alle soorten tekeningen; door de kracht, de transparantie en de zachtheid van toonwaarden en door de helderheid en de diepte die het werken met dit materiaal geeft.

Gegevens
Geschreven: 13 maart 2022

Lees meer: Lisanne Sloots: Houtskool

Het Naakt bij Lucian Freud

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Van Freud’s schilderijen zou je allemaal close-ups moeten maken want er is zo’n weelde aan kleurige gebiedjes per vierkante centimeter en verder lijkt het net alsof hij met een hele harde kwast schildert, zodat je bijna niet wilt geloven dat het op doek is maar dat het op paneel geschilderd lijkt.

Gegevens
Geschreven: 14 mei 2021

Lees meer: Het Naakt bij Lucian Freud

Karel Appel in galerie Slewe

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Terwijl ik mijn video maakte over dit schilderij, (zie ook MZMK),  popten er steeds meer vragen bij me op over de leesbaarheid van het landschap. Waaraan is die te danken?

Gegevens
Geschreven: 30 april 2021

Lees meer: Karel Appel in galerie Slewe

Hokusai Golf van Kanagawa

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Terwijl ik mijn video maakte over deze prent (zie ook MZMK) begon ik mij steeds meer te verbazen over de populariteit van deze prent. Waaraan is die te danken?

Gegevens
Geschreven: 13 september 2020

Lees meer: Hokusai Golf van Kanagawa

Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden

(Leestijd: 2 - 3 minuten)

Danig onder de indruk van de tentoonstelling in het Sieboldhuis in Leiden, kan ik de etser en de etsen van Tanaka Ryōhei niet loslaten. Alsof het verklaren van het werk en de figuur er achter – volgens de biografische foto’s is hij hyper traditioneel – het nauwgezet waarnemen rechtvaardigt. En vooral mijn ontzetting over zoveel ‘dwangmatig’ vakmanschap.

Gegevens
Geschreven: 19 december 2019

Lees meer: Tanaka Ryōhei in het Sieboldhuis in Leiden

Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters

(Leestijd: 1 minuut)

Afgelopen week bezocht ik de tentoonstelling Matthew Monahan Boys Don't Cry  bij galerie Fons Welters.

Intussen voel ik me daar thuis en tegelijk is Matthew Monahan, sinds ik zijn werk voor het eerst ontmoette in Sonsbeek in 2008, een oude bekende. Zijn werk is altijd figuratief, het gaat altijd over mensen en het heeft altijd een zekere mystiek. Dit jaar (zomer 2019) hebben we met verschillende groepen staan praten over zijn werk op de tentoonstelling Artzuid in Amsterdam. Het beeld dat hij daar toonde heette Throne I / "Daisy Pusher" / Throne II / Satyr. Hier ziet u nog een geheugensteuntje. het beeld is voor velerlei uitleg vatbaar en we hebben er aardig wat uurtjes doorgebracht.

Aan de tentoonstelling nu wijd ik aandacht op mijn sculptuurblog onder de titel

Matthew Monahan bij Galerie Fons Welters

U komt er als u op bovenstaande link klikt.

Op dit weblog van Mandarte zijn meerdere artikelen over Matthew te vinden. Daarvoor gebruikt u de zoekfunctie en typt "Monahan".

Dan krijgt u de keuze uit verschillende artikelen. Vergeet u vooral niet te reageren, ik lees uw berichten graag.

Gegevens
Geschreven: 14 december 2019

Homo Ludens

(Leestijd: 2 - 3 minuten)


Speel en wees jezelf. Het kwam in me op toen ik terugdacht aan Artzuid, dat ik bezocht met een aantal in kunst geïnteresseerde mensen. Mijn groep liep een beetje opstandig en cynisch door het werk van Jésus Rafael Soto, waarin kinderen opgewekt verstoppertje speelden. We begrepen dat het erom ging iets te beleven, maar wat precies wisten we niet. We zijn het speelse kind in ons verloren.

Gegevens
Geschreven: 30 mei 2019

Lees meer: Homo Ludens

Nicolas de Staël, Fleurs grises, 1953

Hedendaags Stedelijk Amsterdam

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Vandaag bezocht ik het Stedelijk Museum in Amsterdam. Gewoon, om weer eens een oude bekende terug te zien. Om te zien of alles nog zo was, als het altijd was. En nee, dat was niet zo. Als de kunst werkelijk aan het veranderen is, verandert het Stedelijk mee. Dat doet me goed. Zo behoudt zowel de kunst als het museum een signaalfunctie. Daar is het dat we onze tijd lezen, niet in woorden maar in beelden. Het vergt enige oefening, maar is dan zeker de moeite waard.

Gegevens
Geschreven: 01 maart 2019

Lees meer: Hedendaags Stedelijk Amsterdam

Harmonie in Orsay

(Leestijd: 2 - 4 minuten)

Orsay half

Parijs, 12 februari 2019. Dit is de koffiebar boven in het Musée d’Orsay. We dronken er heerlijke koffie, deelden een schaaltje zoetjes en kwamen even tot rust na het weerzien met al die 19e-eeuwse kunst. Wij zaten onder aan het trappetje met de gouden leuningen, rechts in beeld. Precies daartegenover, als je het trappetje oploopt, vind je dit prachtige wandpaneel:

Gegevens
Geschreven: 07 februari 2019

Lees meer: Harmonie in Orsay

Hoog Spel in Venetië

(Leestijd: 3 - 6 minuten)
crowley the sun   Terug uit een zonovergoten Venetië, na een opmerkelijk overvolle Biënnale, is de vraag: wat was daar nu écht belangrijk? Wat voegt deze Biënnale toe aan de beeldende kunst van onze tijd en aan onze visie daarop?
Er zijn in het centrale paviljoen en in de Arsenale  nogal wat beeldende uitingen te zien die echt geen kunst zijn.  En dus wordt er een hoogst gevaarlijk spel gespeeld rond de vraag: ‘wat is kunst’? 
Aleister Crowley
Tarotkaart De Zon
(detail)
 
Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2013

Lees meer: Hoog Spel in Venetië

Rafaël

(Leestijd: 4 - 7 minuten)
louvre zelfportret   In het Louvre is op dit moment de tentoonstelling te zien : Raphaël, les dernières années, ofwel “Rafaël in zijn laatste jaren”. Een prachtige schilderijententoonstelling in samenwerking met het Prado.

Afb. hiernaast:
Zelfportret met Giulio Romano (?), 1519-1520
Rafaël
Olieverf op doek 99 x 83 cm
Parijs, Louvre

 

In Teylers Museum in Haarlem heet de tentoonstelling gewoon “Rafaël

     
Gegevens
Geschreven: 19 oktober 2012

Lees meer: Rafaël

Pagina 4 van 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9