In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.
Gezien op de KunstRai 2025:
Erika Koehler (NL 1972):
RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II,
RATIO FUELING THE ECONOMY
(Sin: Avaritia1), 2019
Courtesy :Galerie Chiefs en Spirits
Foto Mandarte
- Gegevens
Om te beginnen is het even schrikken.
Kun je hier in het openbaar wel zo schaamteloos staan kijken naar een paard dat een bonk vrouwelijke erotiek draagt? Als man?
Even rekenen: de kunstenares is 40 jaar jonger dan ik. Ze choqueert vast niet voor niks.
Ongemakkelijk, dat wel. Maar dat gebeurt vaker met kunst.
- Gegevens
Voor de derde keer op Artzuid: de Japanse kunstenaar Yoshitomo Nara (Japan 1959).
Dit keer met een beeldengroep.
Een uitvergroting van een groepje beelden zoals je die in Japan overal ziet,
langs straten, in parken en op begraafplaatsen.
Geen letterlijke kopie maar naar de werkelijkheid als inspiratie.
- Gegevens
In de tuinen van het Rijksmuseum in Amsterdam staan deze zomer twaalf beelden opgesteld van Isamu Noguchi (1904-1988).
Zijn eerste optreden in Europa was op de Biënnale van Venetië in 1986.
Daar stelde hij voor het Amerikaanse paviljoen een wit marmeren, zuiver ronde spiraalglijbaan op, met de titel ‘Slide Mantra’.
- Gegevens
Een aquarium met een kreeft er in.
Op de KunstRai 2025 gezien en meteen gebiologeerd,
door het glas, de blauwe bodem, de blauw met crème kreeft,
de Indisch aandoende versieringen op het deksel en op de voorkant van het plastic krat.
- Gegevens
“Anaïs López - De schildpad en de monnik.”
Een tentoonstelling met een verhaal in het Sieboldhuis in Leiden.
Onder de mantel van de schoonheid van de Japanse natuur wordt je steeds meer ‘grote’ thema’s gewaar.
Ga kijken. Je grond wordt er dieper van.
Leiden Sieboldhuis, nog t/m 7 december 2025
- Gegevens
“Goudlakenkamp”
Het tweede artikel over de dubbeltentoonstelling van Anselm Kiefer
Sag mir wo die Blumen sind.
Dit keer een werk in het Stedelijk Musem Amsterdam.
Nog t/m 9 juni 2025: kaartverkoop en start bezoek: Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amserdam.
- Gegevens
“In de voetsporen van Van Gogh”
Voor de eerste keer een gezamenlijke tentoonstelling van
het Rijksmuseum Vincent van Gogh
en het Stedelijk Museum Amsterdam.
Het van Gogh grijpt terug naar het begin van Kiefers carrière, Het Stedelijk toont de latere ontwikkeling.
De catalogus noemt het een tweeluik, zo bespreek ik ze ook.
Eerst deze week een werk uit het Van Gogh, volgende week een werk uit het Stedelijk.
Ik ben kritisch en ik hoop dat u zelf gaat kijken en uw eigen oordeel velt.
Laat u door mij vooral niet weerhouden, maar zie het als een uitdaging aan uzelf.
- Gegevens
What’s in a name?
In Scheveningen, op een van de buitenterassen van Museum Beelden aan Zee, staat dit borstbeeld.
Het tekstbord op de sokkel vermeldt:
Eugène Dodeigne (1923-2015)
Cathédrale, 1978.
Inventarisnummer 245, aankoop 1980.
Waarom heet dit borstbeeld 'kathedraal'?
- Gegevens
Navel of Darkness van beeldhouwer Toshitaka Nishizawa
Hortus Oculus,
Land Art Delft
Rotterdamseweg 205, 2629 HD Delft
Telefoon: 015 256 55 89
Email: info@landartdelft.nl
‘Dit is een enorm vormexperiment’
sprak Vincent Bijlo toen hij de beeldentuin Hortus Oculus in Delft-zuid opende in 2018,
over de sculptuur Navel of Darkness,
nadat hij de vorm geduldig en nauwkeurig met beide handen geïnspecteerd had.
- Gegevens