mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

William Kentridge 'Sister box' 2016

William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

(Leestijd: 7 - 14 minuten)

De tentoonstelling My World in het Singer Museum in Laren bevestigt mijn verwarring. Er is ongelooflijk veel moois te zien, maar weinig ervan voelt vertrouwd. Geen wonder, er zijn zo’n honderd en zeventig kustwerken uit de hele wereld. En terwijl wij in het tijdperk leven van ‘het verhaal’ herken ik bij veel exotische kunstwerken het verhaal niet. Dus besluit ik in ieder geval de catalogus te kopen, zodat ik straks, rustig thuis, de werken nog eens kan zien en achtergrondinformatie kan proberen te vinden die de werken dichterbij brengen.

Gegevens
Geschreven: 24 november 2024

Lees meer: William Kentridge in My World in het Singermuseum Laren

De denker en ik in de Metro van Parijs

Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

(Leestijd: 2 - 4 minuten)
Hoe kan ik weten wat ik denk, totdat ik zie wat ik zeg?
Origineel: How can I tell what I think till I see what I say?
Bron: Aspects of the Novel (1927) Ch. 5
E. M. Forster
Engels romanschrijver 1879-1970
Gegevens
Geschreven: 21 november 2024

Lees meer: Aforisme als leidraad: Hoe kan ik weten?

Signaal 1 en 2 (1961-1964), Gerestaureerd 2024, Carel Visser (1928-2015).

Carel Visser opnieuw bezocht

(Leestijd: 5 - 9 minuten)

Signaal 1 en 2 van Carel Visser zijn op een vreemde plek terecht gekomen, en wel in de oostelijke tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een schrille tegenstelling met de plaats waarvoor ze ooit zijn ontworpen.

"Net als de vormen van het weten construeren politiek en kunst ‘ficties’, dat wil zeggen materiële herschikkingen van tekens en beelden, van de verbanden tussen wat we zien en wat we zeggen, tussen wat we doen en wat we kunnen doen."

(Rancière, Jacques; (2000) Het delen van het zintuiglijk waarneembare in: Het esthetische denken Amsterdam, Valiz 2007,
p. 62 (Oorspronkelijk :  Le partage du sensible, Esthetique et politique (2000) Parijs, ©Éditions La fabrique.)

Gegevens
Geschreven: 14 oktober 2024

Lees meer: Carel Visser opnieuw bezocht

Relatum - Dialogue 2005-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

(Leestijd: 6 - 11 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het derde beeld dat we tegenkomen heet Dialogue.

Het gaat over "relaties"

Daarom vergelijken we Dialogue met het beeld Relatum in de beeldentuin van Kröller-Müller in Otterlo

Ook voor Joep

Gegevens
Geschreven: 02 oktober 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (3) Dialoog

Kiss, 2023-2024

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het tweede beeld dat we tegenkomen heet 'Kiss".

Het gaat over samen "zijn"

Voor Joep

Gegevens
Geschreven: 21 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

De staf van Titan, Lee Ufan, 2010-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. Bovendien is er net een gerestaureerd dubbelbeeld, Signaal 1 en 2 uit 1964 van Carel Visser geplaatst. Die staan vlakbij een Ufan, aan de oostzijde (de Hobbemakade) van het museum. Van Ufan staat al heel lang een beeld Relatum  in het Kröller-Müller museum. Het is uit 1979-80, beduidend ouder dan de ‘Relatum’-serie nu in Amsterdam. Zowel de Relatum uit 1979 van Lee Ufan als het dubbelbeeld uit 1964 van Carel Visser worden door de musea gecategoriseerd als Minimal Art.

Gegevens
Geschreven: 18 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

Tenant of Culture - Faux Biker, 2022

Tenant of Culture - Slub

(Leestijd: 6 - 12 minuten)

Losnaaien van gehuurde cultuur

Een van de jonge kunstenaars die ik regelmatig volg, is Tenant of Culture. Dat is nauwelijks te vertalen maar betekent zo veel als huurder van de cultuur. Het is feitelijk een pseudoniem voor Hendrickje Schimmel (1990). Zij heeft een tentoonstelling bij Fons Welters in Amsterdam en het is niet haar eerste daar (2).

Gegevens
Geschreven: 11 juni 2024

Lees meer: Tenant of Culture - Slub

Arsenale: tentoonstellingstitels

Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Politieke stellingnames in de kunst.

Waar te beginnen?

Voor vertrek naar Venetië luisteren naar de twee uur durende podcast van The Art Newspaper. Daaruit komt een mooie parabel tevoorschijn over onze eigen tijd: “Queer” = ontheemd (ook in eigen kring) = migratie, van buitenaf gedwongen = de zoektocht naar de eigen identiteit = de vraag hoe met de eigen identiteit om te gaan = hoe om te gaan met je (nieuwe) omgeving.

Gegevens
Geschreven: 27 april 2024

Lees meer: Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

Mythisch draakachtig figuur, 1730, porzellanmanufaktur Meissen, model: toegeschreven aan Johann Gottlieb Kirchner, porselein, 56,3 × 34,6 × 25,7 cm Porzellansammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden

Porseleinkoorts in Leeuwarden

(Leestijd: 8 - 15 minuten)

Dingsigheidjes voor vorstinnen en vorsten.

Er zijn meerdere goede redenen om naar Leeuwarden te gaan. Een ervan is de prachtige tentoonstelling Porseleinkoorts in de Princessehof. De Princessehof is geen stadspaleis voor een prinses meer. Porseleinkoorts, wat dat dan ook moge zijn, is geen pandemie in onze tijd. De titel ‘keramiekmuseum’ voor de Princessehof doet de instelling tekort, want er is veel meer dan ‘keramiek’ en meer nieuwigheid dan in een museum thuishoort . Er is wel een koninklijke verzameling uit de 18e eeuw in een tentoonstelling die door wetenschap gedragen wordt in een inrichting die een prinses zich zou mogen wensen. Wat doet het met ons, plasticgebruikers, in de 21e eeuw? Heeft de 18e eeuw ons nog echt iets te bieden?

1 reacties
Gegevens
Geschreven: 20 april 2024

Lees meer: Porseleinkoorts in Leeuwarden

Pagina 5 van 44

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Weblog recent (klik)

  • Michelangelo’s Dag door Artus Quellinus (M5)
  • Farida Sedoc - Social Capital
  • Mark Manders, de esthetische mythe
  • De kleuren van Hedy Tjin
  • Sandra Mujinga: Skin to skin
  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik