mandarte
  • Home
  • Weblog
  • MZMK Video's
  • Publicaties
  • Over Mandarte
In het weblog staan algemene artikelen over beeldende kunst, dingen, woorden, aanwezigheid.

Kiss, 2023-2024

Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. 
Het tweede beeld dat we tegenkomen heet 'Kiss".

Het gaat over samen "zijn"

Voor Joep

Gegevens
Geschreven: 21 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA (2) Samen 'zijn'

De staf van Titan, Lee Ufan, 2010-2023

Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

(Leestijd: 4 - 7 minuten)

Er staan een aantal beelden van Lee Ufan (1936) in de Rijksmuseumtuinen. Bovendien is er net een gerestaureerd dubbelbeeld, Signaal 1 en 2 uit 1964 van Carel Visser geplaatst. Die staan vlakbij een Ufan, aan de oostzijde (de Hobbemakade) van het museum. Van Ufan staat al heel lang een beeld Relatum  in het Kröller-Müller museum. Het is uit 1979-80, beduidend ouder dan de ‘Relatum’-serie nu in Amsterdam. Zowel de Relatum uit 1979 van Lee Ufan als het dubbelbeeld uit 1964 van Carel Visser worden door de musea gecategoriseerd als Minimal Art.

Gegevens
Geschreven: 18 september 2024

Lees meer: Lee Ufan in de tuinen van het RMA 1

Tenant of Culture - Faux Biker, 2022

Tenant of Culture - Slub

(Leestijd: 6 - 12 minuten)

Losnaaien van gehuurde cultuur

Een van de jonge kunstenaars die ik regelmatig volg, is Tenant of Culture. Dat is nauwelijks te vertalen maar betekent zo veel als huurder van de cultuur. Het is feitelijk een pseudoniem voor Hendrickje Schimmel (1990). Zij heeft een tentoonstelling bij Fons Welters in Amsterdam en het is niet haar eerste daar (2).

Gegevens
Geschreven: 11 juni 2024

Lees meer: Tenant of Culture - Slub

Arsenale: tentoonstellingstitels

Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Politieke stellingnames in de kunst.

Waar te beginnen?

Voor vertrek naar Venetië luisteren naar de twee uur durende podcast van The Art Newspaper. Daaruit komt een mooie parabel tevoorschijn over onze eigen tijd: “Queer” = ontheemd (ook in eigen kring) = migratie, van buitenaf gedwongen = de zoektocht naar de eigen identiteit = de vraag hoe met de eigen identiteit om te gaan = hoe om te gaan met je (nieuwe) omgeving.

Gegevens
Geschreven: 27 april 2024

Lees meer: Biënnale Venetië 2024: Foreigners everywhere

Mythisch draakachtig figuur, 1730, porzellanmanufaktur Meissen, model: toegeschreven aan Johann Gottlieb Kirchner, porselein, 56,3 × 34,6 × 25,7 cm Porzellansammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden

Porseleinkoorts in Leeuwarden

(Leestijd: 8 - 15 minuten)

Dingsigheidjes voor vorstinnen en vorsten.

Er zijn meerdere goede redenen om naar Leeuwarden te gaan. Een ervan is de prachtige tentoonstelling Porseleinkoorts in de Princessehof. De Princessehof is geen stadspaleis voor een prinses meer. Porseleinkoorts, wat dat dan ook moge zijn, is geen pandemie in onze tijd. De titel ‘keramiekmuseum’ voor de Princessehof doet de instelling tekort, want er is veel meer dan ‘keramiek’ en meer nieuwigheid dan in een museum thuishoort . Er is wel een koninklijke verzameling uit de 18e eeuw in een tentoonstelling die door wetenschap gedragen wordt in een inrichting die een prinses zich zou mogen wensen. Wat doet het met ons, plasticgebruikers, in de 21e eeuw? Heeft de 18e eeuw ons nog echt iets te bieden?

1 reacties
Gegevens
Geschreven: 20 april 2024

Lees meer: Porseleinkoorts in Leeuwarden

Op Scherp fotorealisme in Utrecht

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

(Fotorealisme in Centraal Museum Utrecht, 10 februari t/m 9 juni 2024)

Het Centraal Museum in Utrecht heeft een boeiende tentoonstelling gemaakt. Boeiend omdat het mooie grote schilderijen toont, die net doen alsof ze het leven van gewone mensen tonen. Boeiend als alle oude kunst, die figuratief is, en waarvan je meteen denkt dat je alles ziet wat er te zien is. Lekker mooi ook. Totdat de nasmaak komt. De nasmaak die verraadt dat je toch niet alles zag. Dat je nog eens moet gaan kijken wat er nu echt te zien is.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Want wat er echt te zien is, waarover het echt gaat, is zoals bijna altijd in de beeldende kunst, niet rechtstreeks in beeld gebracht.. Het is een chocolade truffelgebakje. Na de beet door de chocolade heen, moet je niet lang meer wachten. Een zoete geur komt los van kaneel, acacia-honing en vers hooi. Het delicate aroma vervliegt snel. Daarna rest alleen nog het besef hoe verfijnd het smaakte en wat er onder de toplaag verborgen lag. Er zit niets anders op: nog maar een hap. Misschien is er wel meer te ontdekken.

Gegevens
Geschreven: 04 maart 2024

Lees meer: Op Scherp fotorealisme in Utrecht

Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

(Leestijd: 5 - 10 minuten)

Parijs, januari 2024, Musée des Arts Décoratifs, t/m 28-04-2024.

Het Museum voor Decoratieve Kunsten (Musée des Arts Décoratifs of MAD) in Parijs toont een terugblik op de mode van Iris van Herpen (1984 Wamel, Nederland).
Haar solotentoonstelling kreeg als titel SCULPTING THE SENSES.

‘SCULPTING THE SENSES’ betekent letterlijk ‘de zintuigen vormen’.
De ontwerpen van Iris vormen de zintuigen waarmee wij visueel vormen waarnemen, materiaal horen, stoffen voelen, ruimte ervaren en de ander uitnodigen.

Om de zintuigen te vormen, te prikkelen of te ontwikkelen kun je meerdere termen gebruiken. Wanneer je daarvoor het woord ‘sculpting’ gebruikt, verwijs je naar het woord sculptuur.
Je kunt de ontwerpen van Iris van Herpen zeker ook opvatten als sculptuur, als ‘gebeeldhouwde dracht’.

Gegevens
Geschreven: 16 januari 2024

Lees meer: Iris van Herpen SCULPTING THE SENSES

Ted Noten & co. in Museum Jan

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Ted Noten & co. - over waarde

Museum Jan (van der Togt) Amstelveen, nog t/m 4 februari 2024

De tentoonstelling opent met dit werkstuk:

Gegevens
Geschreven: 12 november 2023

Lees meer: Ted Noten & co. in Museum Jan

Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

(Leestijd: 3 - 5 minuten)

Met dit 8e artikel rond ik mijn mini-essay over Ai Weiwei en zijn kunst voorlopig af.

Voorlopig, omdat het oeuvre zo uitgebreid en actueel is, dat ik natuurlijk lang niet alle facetten heb kunnen bespreken, die zich er in voordoen.
In de tentoonstelling in de Kunsthal zijn ook een aantal essentiële werken van Ai Weiwei niet te zien. Daarvoor hebben we literatuur en internet.

Gegevens
Geschreven: 03 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 8 Voorlopige afronding

Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

(Leestijd: 4 - 8 minuten)

Is het mogelijk om de kracht, waar Christoph Menke zo naar verlangt, in de werken van Ai Weiwei terug te vinden?

Er is maar één plek waar je het antwoord op die vraag terug kunt vinden: in de werken zelf.

Gegevens
Geschreven: 01 november 2023

Lees meer: Ai Weiwei 7 Terug naar het beeld

Pagina 5 van 40

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Weblog recent (klik)

  • Sandra Mujinga: Skin to skin
  • Michelangelo’s Dag door Giambologna (M4)
  • Michelangelo's wonder: De Dag (M3)
  • Michelangelo: De Dag (M2 )
  • Artus Quellinus in het paleis (M1)
  • Brancusi in H’Art 2025 (2) Mlle Pogány
  • Brancusi in H’Art 2025
  • Stephan Balkenhol en de klassieke kunst
  • Rob Sweere -Worpscape
  • Éric van Hove in het Fries Museum
  • Erika Koehler : RELICS OF THE FOSSIL ECONOMY II
  • Tschabalala Self – Pioneer (2023), Artzuid.
  • Yoshitomo Nara - Long tall peace sister
  • Isamu Noguchi in de rijksmuseumtuinen 2
  • Silke Riis - Speculative Evolution
  • Anaïs López - De schildpad en de monnik
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 2
  • Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind 1
  • Eugène Dodeigne – Cathédrale
  • Toshitaka Nishizawa - NAVEL OF DARKNESS