thomas raatw150

B/W uit MUMU: Malice and Misunderstanding  2008
Thomas Raat
Plastic op papier, ingelijst, 170 x 515 cm
Courtesy Galerie De Expeditie, Amsterdam

Een enorm aantal houtsneden. Elk keurig in een wit lijstje. Alle lijstjes op gelijke afstand - rondom - van elkaar. Spierwitte achtergrond, inktzwarte afbeelding. Maar er is iets raars. Sommige lijken wel op hun kop te hangen, andere liggen op hun zij. De ordening is als volgt: de bovenste rij lijstjes is horizontaal gemonteerd. De rij daaronder verticaal. Dan weer twee rijen liggend, een rij staand en weer een rij liggend. Dus zes hoog. Over de breedte gezien passen precies 8 staande lijstjes binnen 6 liggende lijstjes. Zo ontstaan 5 groepen van 6+8+6+6+8+6 lijstjes = 5 x 40 = 200 houtsneden. Fout.

thomas raat detailw150Wel tweehonderd maar geen houtsneden. Als je met je neus in het lijstje kruipt zie je dat het geen afdruk van inkt is, maar een aantal lagen gitzwart plastic, plaatselijk uitgesneden, plaatselijk over elkaar heen of tegen elkaar geplakt. Hiernaast is het te zien in detail. Het is zo ingewikkeld dat je nauwelijks kunt reconstrueren wat er precies is weggesneden, of over elkaar heen geplakt, of tegen elkaar gelegd. Het werk gaat vermoedelijk terug op foto’s als bron. Op de geweldige hoeveelheid beelden waar wij dagelijks in de media aan bloot staan. Ze tuimelen letterlijk over elkaar heen en gaan elk voor zich verloren in de massa. Of je moet de tijd nemen om ze stuk voor stuk te bewonderen. Of,  zoals Thomas Raat, te vertalen.

1000 Resterende tekens